Glossybox adventskalender

Glossybox adventskalender

Glossybox adventskalender sålde slut varje år på rekordtid och hade ett högt produktvärde – ofta över 5000–6000 kr – till ett försäljningspris på omkring 1299–1499 kr. Kalendern innehöll 25 luckor med en blandning av smink, hudvård, hårvård och skönhetsaccessoarer från både etablerade och trendiga märken. För prenumeranter erbjöds dessutom ofta ett rabatterat pris och förhandsbokning, vilket gjorde den ännu mer eftertraktad.

Glossybox adventskalender fylldes med eftertraktade varumärken

Innehållet i Glossybox adventskalender höll hög standard med både exklusiva premiärlanseringar och storsäljare. Tidigare år ingick varumärken som:

  • Elemis – lyxig hudvård med anti-age-effekt
  • Avant Skincare – aktiva serum och fuktkrämer
  • Medik8 – avancerade hudvårdsformuleringar
  • Pixi – glow-produkter och toners
  • Iconic London – populära highlighters och makeup
  • Rituals – kroppsvård i doftserier
  • Lottie London, Earth Harbor, Nails Inc, Josephine Cosmetics m.fl.

Kalendern blandade fullstorlekar, deluxe minis och ibland exklusiva produkter som inte ens lanserats på marknaden ännu. Det gav ett verkligt mervärde och gjorde att varje lucka kändes unik och innehållsrik.

Glossybox adventskalender innehöll flest fullstorlekar i sin prisklass

En stark fördel med Glossybox adventskalender var mängden fullstora produkter – ofta mellan 8–12 stycken per år. Det var betydligt fler än vad som var vanligt bland andra skönhetskalendrar i samma prisklass. Produkterna valdes ut med fokus på användbarhet och kvalitet – det fanns inga ”utfyllnadsprodukter”, vilket ökade kundnöjdheten.

Glossybox adventskalender levererades i lyxig och återanvändbar box

Förpackningen höll samma höga standard som innehållet – varje år kom kalendern i en tung, stadig byråliknande box med utdragslådor. Den kunde återanvändas som smyckesförvaring eller organiseringslåda för smink. Färgtemat varierade, men designen gick ofta i eleganta nyanser som roséguld, blush pink eller vinrött – vilket gjorde att kalendern blev en del av juldekorationen.

Glossybox adventskalender var förstahandsvalet för många

Många skönhetsintresserade återkom år efter år till just Glossybox adventskalender tack vare kombinationen av högt värde, variation, trendkänsla och presentation. Den passade både för nybörjare som ville testa nytt och vana användare som ville ha sina favoritprodukter till ett bättre pris.

Glossybox adventskalender innehöll ofta cruelty free och veganska produkter

Ett återkommande inslag i kalendern var att många produkter var cruelty free – och flera var dessutom helt veganska. Det gjorde kalendern till ett val även för mer medvetna konsumenter, samtidigt som innehållet ändå höll sig trendmässigt och lyxigt.

Glossybox lade ner sin verksamhet i Norden – sista boxen skickades 2024

I juni 2024 skickade Glossybox ut sin sista box till kunder i Sverige, Norge och Finland. Efter tolv år på den nordiska marknaden valde företaget att avsluta sin verksamhet i regionen. Det innebar också att den omtyckta adventskalendern inte längre fanns tillgänglig för nordiska kunder. Glossybox upphörde dessutom med verksamheten i USA under samma period, men fortsatte däremot i vissa andra länder som Storbritannien.

Glossybox adventskalender blev en symbol för modern skönhetskonsumtion

Kalendern blev inte bara en produkt – den blev en tradition, ett samlarobjekt och en symbol för en hel generation av skönhetsintresserade. Kombinationen av exklusivitet, brett innehåll och högt värde gjorde Glossybox adventskalender till en av de mest uppskattade produkterna på skönhetsmarknaden under hela 2010-talet och början av 2020-talet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *