FÄRG vinner pris för mångfald

FÄRG vinner pris för mångfald

År 2018 blev FÄRG gult. Vad detta innebar för oss var inte bara en uppdatering i utseende, utan även ett starkt ställningstagande inom den snäva skönhetsbranschen. Den gula färgen för oss var ett sätt att lyfta det faktum att skönhet kommer i alla hudtoner, och att smink är för alla – oavsett hur du ser ut.

Därför lanserade vi en kampanj i samband med uppdateringen som vi valde att kalla ”#NoRetouch”, ett beslut som är precis vad det låter som. Från och med 2018 slutade vi helt att retuschera våra bilder på de modeller vi arbetar med, oavsett om det rör sig om reklambilder eller produktbilder. Kampanjen uppmärksammades i media som ett steg i rätt riktning, och något som förhoppningsvis skulle kunna bli norm i framtiden. 



tidning1.jpgtidning3.jpg

Förändringen förde också med sig uppmärksamhet i följd av en del priser, som vi självklart är mycket stolta att ta emot. För oss blev det en solklar försäkran om att vi går i rätt riktning, och att våra ideal är någonting vi bör fortsätta att bygga kring.


ÅRETS VARUMÄRKE - SIGNATURE AWARDS

Vi tilldelades priset Årets Varumärke (Brand of the Year) under Glamationgalan 2018. Kriterierna sträckte sig ifrån att ha inkluderande produkter och serviceinnehåll till att minst en femtedel av kampanjbilderna måste avvika från normen inom något område, varav FÄRG uppfyllde alla kraven. 


Motiveringen till vinsten var följande:  

”Med nya krafttag har märket gått emot strömmen och satsar på äkthet genom att slopa retuscheringar och inkludera fler i sitt visuella språk och sortiment. FÄRG blev gult & visade att det är allt annat än fult, det är mångfald, allas rätt till skönhet och framförallt att våga göra om och göra rätt! Signature Awards för Årets varumärke 2018 går till FÄRG.”

Den 25 november tog VD Birgitta Lagerholm emot priset från representanten Aysha Jones.



ÅRETS BÄSTA MAKEUP – BEAUTY OSCAR 

År 2019 fick vi även en Beauty Oscar i kategorin ”Bästa makeup – Årets remake”. Beauty Oscars delas ut av Skönhetsredaktörerna på Aftonbladet och ges till märken och produkter som utmärker sig i den större massan. Kriterierna lyder bland annat:

Det är en produkt som håller vad den lovar, ger en känsla av glamour och gör skillnad. Det är en produkt som aldrig blir en hyllvärmare utan en produkt du ständigt vill återkomma till.”

Högst på listan hamnade FÄRG med motivationen:
”Färg Cosmetics stod för årets statement inte bara i färgval utan även i socialt ansvar och mångfald. Ett märke i tiden”.


Vi hoppas i och med detta att vi, trots som en liten aktör på marknaden, skulle kunna påverka den större bilden att våga ta sig an liknande värderingar.

Priser i all ära, det viktigaste FÄRG har tagit med sig är en gemensam känsla av bekräftelse på att våra kärnvärden spelar roll och når ut till människor. Att få ta emot priser för de värderingar vi brinner för visar att mångfald uppskattas av publiken vi vill nå ut till. Den vanliga kvinnan, mannen eller ickebinära personen. Den som duger som den är.


 



Alla kommentarer